نیازهای تغذیه ای برای بیماری فلج

paralyzed بیماری فلج یک صدمه نخاعی است که باعث از کار افتادن پاها و قسمتی یا همه بدن می شود.تغذیه نقش مهمی در این بیماری به علت احتمال افزایش خطر چاقی، افزایش کلسترول، دیابت و زخم های بستر دارد.این بیماران می بایست دریافت کالری خود را محدود نمایند تا از افزایش وزن جلوگیری نموده و غذاهای سالم جهت نگهداری پوست خود انتخاب نمایند.

کالری:

جهت تنظیم وزن،شما نیاز به تعادل بین کالری مصرفی و سوخت انرژی دارید.به علت کاهش حرکات، تغییرات متابولیکی ایجاد می شود و این افراد نیاز روزانه آنها به کالری پایین تر است. به علاوه مقدار فلج بودن، سن، جنس  و وزن شخص روی نیاز های کالری تاثیر می گذارد.متخصص تغذیه می تواند نیاز های کالری روزانه شما را تخمین بزند.به هر صورت شما نیز با یک فرمول ریاضی می توانید میزان کالری مورد نیاز خود را تخمین بزنید این فرمول جهت بیماران فلج شامل:ضرب 27.9 کیلو کالری در وزن به کیلوگرم.برای مثال اگر شما 165 پوند ( 75 کیلوگرم) وزن دارید 2100 کیلو کالری انرژی روزانه نیاز دارید.

پروتئین:

دریافت پروتئین کافی برای نگهداری بافت ماهیچه ای بدن، سلامت ایمنی و ترمیم بافتی مورد نیاز است.شما به عنوان یک فرد فلج تا زمانی که مبتلا به زخم بستر نشده اید نیاز پروتئین شما مشابه افراد معمولی می باشد.به طور متوسط شما به 0.8 گرم به ازای کیلوگرم وزن بدن به پروتئین نیاز دارید.به طور مثال اگر شما 165 پوند(75 کیلوگرم) است شما به 60 گرم پروتئین به صورت روزانه نیاز دارید.اگر شما مبتلا به زخم های بستر (زخم های فشاری)شده اید، نیاز پروتئینی شما به 1.5-1.2 گرم به ازای کیلوگرم وزن بدن یا 113-90 گرم پروتئین روزانه اگر 165 پوند( 75 کیلوگرم) هستید می باشد.

چربی:

جهت کاهش خطر چاقی و بیماری قلبی در مصرف مقدار چربی به خصوص چربی اشباع موجود در رژیم غذایی خود را کاهش دهید.چربی اشباع یک نوع چربی است که در محصولات حیوانی یافت می شود.دریافت بالای چربی حیوانی سطوح کلسترول خون را افزایش می دهد و خطر بیماری قلبی را بالا می برد.اتحادیه قلب آمریکا توصیه می کند که دریافت روزانه خود را کمتر از 7% کل کالری چربی اشباع محدود نمایید و به جای آن بیشتر از چربی های با یک پیوند دوگانه و چند پیوند دوگانه که در روغن های گیاهی یافت می شود جهت سلامت قلب خود مصرف نمایید.

راهنمای رژیمی:

شما نیاز به پیگیری یک الگوی خاص جهت بیماری خود دارید.این خیلی مهم است که یک غذای مقوی در رژیم غذایی خود داشته باشید که شما را از جهت تامین ویتامین و مواد معدنی  با در نظر گرفتن کالری مصرفی مطمئن سازد.موقعی که یک وعده غذایی در یک بشقاب می گذارید نیمی از بشقاب می بایست سبزیجات ،یک چهارم آن پروتئین و یک چهارم آن نشاسته باشد،به علاوه یک تکه میوه به عنوان دسر میل نمایید.

سردبیر بخش تغذیه مجله پزشکی مادر، سحر خودکار - کارشناس تغذیه
منبع: Krause's FOOD , NUTRITION & DIET THERAPY 2008



پر بیننده ترین اخبار

  1. روز
  2. هفته
  3. ماه