پس از سکته مغزی، چه غذاها و ویتامین هایی موجب التیام مغز می شوند؟

داشتن یک رژیم غذایی سالم برای هر فردی حائز اهمیت می باشد، اما برای افرادی که دچار سکته مغزی شده اند، از اهمیت بیشتری برخوردار است. با داشتن یک رژیم غذایی سالم سرشار از غذاهای مغذی، می توان روند التیام مغز بعد از سکته مغزی را سرعت بخشید. با مصرف این مواد، علاوه بر التیام بخشی به مغز، میتوان سلامت عمومی بدن را افزایش داد و موجب کاهش ریسک ابتلا به سکته های آتی شد.

سکته ها در اثر عدم دریافت اکسیژن توسط مغز که پیامد مسدود شدن شریانها می باشد، اتفاق می افتند. فشار خون بالا، کلسترول بالا و بیماری های قلبی می توانند شما را در خطر ابتلا به سکته قرار دهند. غذاها و ویتامین هایی که برای التیام مغز مصرف می شوند، همان مواد کم نمک، کم کلسترول، چربی ترانس پایین و چربی اشباع شده هستند که برای داشتن قلبی سالم نیز استفاده می شوند. غذاهای التیام دهنده مغز در آنتی اکسیدانهای ویتامینE، C و ویتامین Aبه وفور یافت می شوند.

غذاهای التیام دهنده مغز

غذاهای با فیبر بالا و غذاهای گیاهی، التیام دهنده مغز هستند. غلات سبوس دار مانند جو، گندم، برنج قهوه ای، بلغور، سبوس ،لوبیاها و حبوبات هم دارای ارزش تغیه ای بالایی هستند و هم دارای فیبر می باشند.غذاهایی مانند ماهی ساردین، ماهی تن و ماهی قزل آلا منابع غنی از امگا3 می باشند. غذاهایی با آنتی اکسیدان بالا مانند زغال اخته، هویج و سبزیجاتی با برگ سبز تیره، سرشار از مواد مغذی برای مغز می باشند. آجیل و غلات مانند تخم کتان، گردو و بادام گروه های بعدی هستند که برای سلامتی سودمند می باشند.

روشهای پخت و پز

در حالیکه اطلاعات غذایی در مورد غذاها و ویتامین ها برای بهبود سکته مغزی سودمند می باشد، آموختن سالم ترین روشهای پخت و پز نیز بسیار ضروری می باشد. بخارپز کردن سریعترین و سالم ترین راه برای پخت غذاها در جهت التیام بخشیدن به مغز می باشد.آب پز کردن و طبخ در فر از راه های سالم و آسان پخت و پز می باشند. کباب کردن در تابستان یکی از محبوب ترین روشهای پخت و پز می باشد که منجر به داشتن مغزی سالم و همچنین از بین بردن چربی های اضافه گوشت می باشد.

ملاحطات

بنابر اعلام انجمن سکته آمریکا، فشار خون پایین در کسانی که دچار سکته مغزی شده اند، مفید می باشد. با کم کردن نمک دریافتی می توان به این امر دست یافت. حد متوسط دریافت روزانه نمک باید کمتر از 2.300 میلیگرم باشد. افرادی که در معرض خطر بیشتر سکته مغزی قرار دارند، روزانه نباید بیشتر از 1.500 میلیگرم نمک دریافت کنند. افرادی که در معرض خطر بالای سکته مغزی قرار دارند، افراد میانسال ،آمریکایی های آفریقایی تبار و افرادی با فشار خون بالا می باشند.

هشدار

انجمن قلب آمریکا(AHA)  مصرف مکمل های ویتامین،بعد از سکته مغزی را توصیه نمی کند. بنا بر تحقیقات سایت این سازمان "مصرف غذاهایی با چربی اشباع شده کم،چربی ترانس کم و کم کلسترول می تواند منبع طبیعی از ویتامین ها، فیبرها و مواد معدنی  را فراهم سازد.خواندن برچسبهای روی مواد غذایی نیز بسیار حائز اهمیت می باشد. دانستن محتویات آنچه مصرف می کنید برای التیام بخشی صحیح سکته مغزی ضروری می باشد.

گروه ترجمه مجله پزشکی مادر، ندا جزایری
منبع: www.ehow.com



پر بیننده ترین اخبار

  1. روز
  2. هفته
  3. ماه