کته یاسی زمان پخت: یک ساعت
مواد لازم برای 4 نفر

سه لیوان آب
یک چای کیسه ای به طعم یاس
یک عدد گالینابلانکای سبزیجات
یک و نیم پیمانه برنج
یک قاشق غذاخوری کره
2 قاشق غذاخوری جعفری تازه

طرز تهیه:
سه لیوان آب را روی حرارت بگذارید تا جوش بیاید، سپس چای کیسه ای را در آب جوش حل کنید تا کاملا طعم بگیرد.عضاره سبزیجات و برنج را در آب در حال جوش بریزید، در قابلمه را بگذارید و شعله گاز را کمتر کنید تا آرام آرام بپزد و اجازه دهید برنج آب را کاملا به خود جذب کند. سپس آنرا حدود 45 دقیقه دم کنید. پس از آماده شدن کته می توانید برنجهای نرم شده را به شکل توپهای کوچک درآورید، رویشان را کره بریزید و با جعفری های تازه و خرد شده تزیین کنید.در صورتیکه بخواهید نمک، فلفل یا دیگر طعم دهنده ها را به  برنج اضافه کنید بهتر است آنرا در کره آب شده حل کنید یا در آب جوش قبل از ریختن مواد درون آن.

ارزش غذایی برای هرنفر:

کالری 150، چربی 2.9 گرم،کلسترول 5mg، سدیم 20mg، کربوهیدرات 27.9g، فیبر  2.2 g، پروتئین 2.8gr، قند0.1gr ، ویتامین A 2%، ویتامین C  بالای 1%، کلسیم 2%، آهن 6%، تیامین 12%، نیاسین 17%، ویتامین B6  11%، منیزیم 19%، فولیت 3%

گروه ترجمه مجله پزشکی مادر، روژیار احقری
منبع: webmd.com

 

تغذیه سالم پروفسور منوچهر جعفریان، متخصص و پژوهشگر برجسته علوم تغذیه معتقد است که تغذیه صحیح عامل اصلی سلامت و عادت غذایی غلط كه در میان ایرانیان تبدیل به یك فرهنگ شده، علت اصلی بیماری‌هاست. طبق گفته او ایرانیان خوب تغذیه می‌كنند اما غلط و با اصلاح الگوی تغذیه‌ای خود به‌راحتی می‌توانیم 120 سال عمر كنیم و علاوه بر نوه‌ها و نتیجه‌ها، ندیده‌هایمان را هم ببینیم.

 

دنیا رژیم‌های لاغری رامردود می‌داند
پروفسور جعفریان می‌گوید: «غذاها ربطی به چاقی یا لاغری ندارد. تئوری«كم بخور لاغر شوی» هنوز در ایران رایج است اما این تئوری در دنیا رد شده. سوءتغذیه انسان را چاق می‌كند. در اثر سوءتغذیه‌ای كه ما در ایران داریم، هورمون‌هایی در بدن ترشح می‌شود و این هورمون‌ها باعث چاقی یا لاغری می‌شوند. ما باید بدانیم نیاز بدن چیست، بعد غذای مورد نیاز آن را تهیه كنیم. خداوند نعمت‌های لازم را برای تامین غذای مورد نیازمان در اختیار ما قرار داده و عمر طولانی برای ما تا 120 سال است. فقط غذاهای مناسب با بدن ما را به این عمر می‌رساند. او تاكید می‌كند: ««كم بخور لاغر شوی» و كالری‌شماری برای زمان قدیم بود نه امروز. امروزه آن رژیم‌های غذایی كه دیگر در اروپا و در دنیا هم رد شده سبب كوتاهی عمر، ریزش مو و سلب سلامتی می‌شود؛ زیرا بدن افراد در اثر این رژیم‌ها چربی‌های باوفا را از دست می‌دهند و این چربی‌ها دو ماه بعد با عنوان «یو‌یو افكت» برمی‌گردند. سوال اصلی این است كه چطور چربی‌هایی كه خالی می‌شوند و بدن را ترك می‌كنند دوباره برمی‌گردند و فرد را چاق می‌كنند؟ او با تشریح چرایی چاقی افراد بعد از تخلیه چربی می‌گوید: «چربی‌ها در سلول‌های آ. دی. فسفته جمع می‌شوند زمانی كه این سلول‌ها از چربی‌ تخلیه می‌شوند بدن شروع به تكثیر این سلولها می کند و یك میلیون سلول تبدیل به 10 میلیون می‌شود؛ این انبارهای جدید صبر می‌كنند تا غذای جدید وارد بدن شود. با ورود غذا سلول‌ها چند برابر شده، غذا را دریافت كرده و فرد را از اول هم بیشتر چاق می‌كنند.

 

برای سلامتی‌تان بخندید؛ ببخشید؛فراموش كنید
دكتر جعفریان می‌گوید: «خندیدن، بخشیدن، فراموش كردن، سه عامل مهم برای سلامت روح و روان است. سلامتی برای ما همه چیز نیست اما بدون آن همه چیز برای ما هیچ است. سلامتی بزرگترین نعمتی است كه خداوند متعال به ما عنایت كرده اما چون آن را به صورت رایگان در اختیار ما قرار داده و ما برای چیز رایگان ارزش قایل نمی‌شویم قدر سلامتی را هم نمی‌دانیم. اگر میلیاردها پول پرداخت می‌كردیم امكان نداشت اجازه بدهیم این بدن مریض شود اما برای حفظ آن نمی‌كوشیم. ما باید به‌طور قطع به عمر 120سال برسیم و تنها راه آن حفاظت از سلامت بدن است.

 

خوب غذا می‌خوریم اما غلط
این پژوهشگر تغذیه می‌گوید: «در ایران نیاز بدن را نمی‌دانیم فقط شكم را پر می‌كنیم. اگر بدانید بدن‌تان به چه منابع تغذیه‌ای نیاز دارد و آن را برای سلول‌های بدن تهیه كنید، تمام سلول‌ها از شما ممنون می‌شوند. خوب غذا می‌خوریم اما غلط. باید بیشتر از میوه‌جات و سبزیجات استفاده كنیم و از گوشت فاصله بگیریم. گوشت در تغذیه جهانی روز به روز بیشتر محكوم می‌شود. تمام دنیا به گیاه‌خواری برگشته است. در كشورهای ژاپن، سوییس و آمریكا رویكرد غذایی به سمت گیاه‌خواری پیش می‌رود. ما دو نوع تغذیه داریم: تغذیه جسم، تغذیه روح. تغذیه جسم نیاز به همان پنج ماده غذایی شامل پروتئین‌ها، كربوهیدرات‌ها، چربی‌ها، ویتامین‌ها و املاح است. تغذیه روح هم وابسته به پنج فاكتور است كه شامل هدف‌دار بودن، اعتماد داشتن به دیگر انسان‌ها، اعتقاد، عشق و اراده است. جالب است بدانید طبق یافته‌های معتبر پروفسور، فقدان هریك از این پنج عامل روحی جذب غذا را در جسم دچار مخاطره كرده و موجب سوءتغذیه و بیماری می‌شود. اینجاست كه ارتباط تنگاتنگ تغذیه روح و جسم با هم ثابت می‌شود.

 

مرغ‌هایخوشبخت سبوس می‌خورند
دكتر جعفریان به‌سبك غلط طبخ در ایران اشاره كرده و می‌گوید: «این طبخ غلط باعث شده سبوس و پوسته ارزشمند گندم یا برنج در ایران دور ریخته شود. با دور ریختن پوسته گندم و برنج با دست خود این پل را خراب می‌كنیم. اگر آب برنج آبكشی‌شده را به آزمایشگاه بفرستید، می‌بینید كه سرشار از ویتامین ب1 است. تمام املاح و نیاز بدن در پوست گندم است كه این پوست جداسازی شده و در اختیار مرغ‌های خوشبخت قرار داده می‌شود.آرد سفید زندگی را كوتاه می‌كند. ما در فرآیند آزمایشی در آزمایشگاه دو دسته موش را انتخاب كردیم. به یك دسته آرد سفید دادیم. همه موش‌ها بعد از دو هفته مردند. اما به موش‌های دسته دوم در سالن دیگر گندم با سبوس داده شد بعد از دو هفته مشاهده كردیم همه می‌جهیدند. اینجا ثابت می‌شود كه آرد سفید كشنده است. در كشور سوییس سبوس‌ گندم یا برنج در بسته‌های كوچك به قیمت یك فرانك فروخته می‌شود. در ایران مشاهده كردم كه سبوس‌ها در كیسه‌های بزرگ مقابل نانوایی قرار دارد. با خود گفتم چه نانوای ثروتمندی... از او پرسیدم چند گرمی از این سبوس‌ها به من می‌دهید گفت: همه را بردارید. گفتم چه خوب من دیگر نمی‌روم سوییس. نانوا گفت: این كیسه را اینجا گذاشتیم كه در زمستان از آن استفاده كنیم. زمستان خانم‌ها به خاطر لغزندگی زمین می‌خورند. ما این سبوس‌ها را كف زمین می‌پاشیم تا مردم زمین نخورند.

 

سبوسبدن‌مان را چربی‌زدایی می‌كند
او تاكید می‌كند: «اگر مردم بدانند سبوس در زندگی روزمره چه خاصیتی دارد هرگز این برخورد را با این ماده حیاتی نخواهند داشت. سبوس چربی‌های اضافی را همراه صفرا می‌گیرد و از سیستم گوارش جدا می‌كند. صفرا را به جای اول خود بازمی‌گرداند و چربی را دفع می‌كند. سبوس بخورید و بعد از سه هفته به آزمایشگاه بروید. خواهید دید كه كلسترول شما چقدر پایین آمده است. سبوس را از نانوایی‌ها تهیه كنید و هر صبح در یك لیوان شیر حل كرده مصرف كنید. بهترین سبوس در پوست سیب است كه سرشار از پكتین است و اجازه نمی‌دهد علاوه بر چربی املاح خطرناك مثل سرب و جیوه در بدن باقی بماند.

 

سه عاملی كه عمر را كوتاهمی‌كند
به گفته پروفسور اثبات شده چاقی، بی‌خوابی و ناامیدی سه عاملی هستند كه عمر را كوتاه می‌كنند. او در پایان تاكید می‌كند: «اگر می‌خواهید 120 سال عمر كنید و سالم بمانید، شب‌ها غذای پختنی نخورید. پنج عضو بدن هرگز نمی‌خوابند: مغز، قلب، ریه، كبد، كلیه‌ها. یك ماه از سال روزها روزه می‌گیرید. یازده ماه از سال را هم شب‌ها روزه بگیرید و تاثیر آن را در سلامتی ببینید. سعی كنید ساعت شش عصر به بعد چیزی نخورید. عصرانه بخورید. وعده غذایی سنگین برای شام باعث می‌شود قلب با فشار بیشتری خون را پمپاژ كند و اعضایی كه در طول شب باید استراحت كنند مجبور به كار باشند. بیایید مثل سایر كشورهای دنیا عصرانه بخوریم و از مصرف غذاهای پختنی برای شام اجتناب كنیم و با مصرف یك وعده غذایی سبك سلامت بدنمان را حفظ كنیم.

با تشکر از جناب آقای بردیا سورباش برای ارسال این مطلب
مجله پزشکی مادر


allergy foods حدود دوسوم از كل مواد آلرژی زای غذایی با مصرف تخم مرغ، بادام زمینی و شیر ایجاد می شود.
رجب زاده، کارشناس تغذیه و رژیم درمانی در گفتگو با خبرنگار مجله پزشکی مادر گفت: آلرژی غذایی شرایطی است كه بدن فرد نسبت به برخی از مواد غذایی یا افزودنی های موجود در آن نظیر مواد رنگ دهنده، طعم دهنده، نگهدارنده، جلوگیری كننده از فساد یا حتی آفت كش ها، واكنشی نامطلوب نشان می دهد.
وی درباره علائم آلرژی غذایی گفت: علائم آلرژی غذایی شامل خارش، تورم صورت، لب‌ها، زبان و یا چشم‌ها، اسهال، استفراغ، خارش و گرفتگی گلو، مشکل در تنفس، انقباض عضلانی، عطسه و در موارد شدید حتی شوک است. این علائم گاهی خفیف و گاهی بسیار تهدید کننده هستند.
رجب زاده از شایع‌ترین مواد غذایی آلرژی‌زا گفت: از مهم ترین مواد غذایی آلرژی زا می توان به توت فرنگی، بادمجان، شیر، گوجه فرنگی، انواع فلفل، سیر، بادام زمینی، ماهی، تخم مرغ، هلو، شكلات، تمشك و ذرت اشاره كرد كه در این میان تخم مرغ، بادام زمینی و شیر از همه مهم تر و حدود دوسوم از كل مواد آلرژی زای غذایی را شامل می شوند. رنگ‌ها و مواد نگهدارنده مصنوعی بویژه خوردنی‌هایی که رنگ‌های نارنجی، سبز، قرمز و دیگر رنگ‌های مصنوعی را دارند، بی تاثیر نیستند. از دیگر علل بروز حساسیت غذایی می توان به مواردی مانند مشكلات گوارشی و انگلی، استرس، مسمومیت غذایی، پرخوری و كم خوری نیز اشاره كرد.

وی افزود: روش تشخیص آلرژی به دو صورت پوستی و تغذیه ای است. در روش اول از طریق تماس پوستی با مقدار كمی از عصاره مواد غذایی و بررسی قرمزی پوست، به آلرژی پی می برند و در روش تغذیه ای، ابتدا به بررسی مواد غذایی مصرفی طی 2 تا 3 هفته گذشته و همچنین سابقه ابتلای سایر اعضای خانواده به آلرژی های غذایی پرداخته و سپس با یك غذای ساده و بعد غذاهای دیگر علائم آلرژی بررسی شده و در نهایت حساسیت فرد به ماده غذایی خاص مشخص می گردد.

رجب زاده در پایان خاطر نشان کرد: آلرژی غذایی ممكن است سال های زیادی ادامه یابد و معمولا هیچ دارویی هم برای درمان آن وجود ندارد. افراد سعی كنند ماده غذایی كه حساسیت زاست را شناخته و از مصرف آن خودداری كنند.

گروه خبرنگاران مجله پزشکی مادر، مریم کریمی

پر بیننده ترین اخبار

  1. روز
  2. هفته
  3. ماه